Har du ikke meldt fra hvor du reiser i ferien? Slapp av - noen vet det

Av Eivind Moen 19. jun. 2018

digitale_spor-638207-editedBåde Facebook og Google Maps lever godt på kjekt-å-ha-faktoren. At facebook har stått skolerett en del i det siste, antar jeg er kjent. Likeså at innføringen av GDPR handler mye om at vi forbrukere skal ha råderett over hvordan de store tjenesteleverandørene behandler opplysningene de har om oss. Men det ser ut som at vi er et stykke unna intensjonene.

Det går mot sommer, og for min egen del innebærer dette blant annet andre nettvaner. Dels fordi hverdagen og behovene endrer seg, og dels fordi de jeg omgås til daglig også er på ferie. I «gamle dager» var det stas å komme hjem og møte familie, venner og naboer for å få en ferieoppdatering. Men nå er dette gammelt nytt når arbeidsdagen tar til igjen. 

Og der hvor sosiale, digitale kanaler ikke er til nytte, så er digitale karttjenester kjærkomment, enten vi leier bil i utlandet eller skal finne frem til best egnede parkeringsplass utenfor en ferieattraksjon her hjemme. Jeg har ikke har en dedikert GPS jeg kan ta med, men støtter meg på digitale kart på mobiltelefonen. Google Maps-appen har ennå ikke latt meg i stikken, så da har jeg ikke sett behovet for å endre. 

Popgruppa De Lillios’ hit fra 1993, to år før jeg fikk min første mobiltelefon, forteller om en bekymringsløs tilværelse uten trusler fra digitale og sosiale kanaler:

Det var en gang en sommer
I nitten hundre og nitti tre
Hvor alt var så behagelig
Og verden var diskret
Om dagen kunne man lese
Langsomt i en bok
Om kvelden satt vi rundt et bord

Facebook samler inn mer enn du aner

I to ferske artikler kan vi nå lese at vi har all mulig grunn til å bekymre oss:

På dinside.no 12 juni står det å lese at Facebook ikke bare samler inn informasjon om meg innenfor Facebooks egen tjeneste, men også det jeg gjør utenfor tjenesten. I følge artikkelen samler nettsamfunnet inn informasjon om mine bevegelser med pc-musa, hvilke basestasjoner mobiltelefonen kobler seg mot, hvilke kjøp jeg gjør på nettet – også i de nettbutikkene uten tilknytning til Facebook - hvordan jeg bruker mobilkameraet, og GPS-posisjoner fra min Google Maps-bruk. Og dette er bare noe av datafangsten...

Det er mulig jeg «slipper noe billigere unna» fordi jeg bruker Facebook i nettleseren og ikke deres egen app, et valg jeg har tatt for å forsøke å ha så høy grad av sikkerhet som mulig. Men det som er foruroligende med dette uansett, er at det er lysår mellom mitt eget enkle økosystem på Facebook og det økosystemet selskapet selv jobber mot. 

Google Maps kan identifisere deg

Avstand mellom forventninger og leveranse gjelder også min kartleverandør Google Maps. Som nå kjent samler Facebook inn informasjon om mine kartvaner og -steder, men Google Maps har heller ikke alt på det rene selv heller.

En like fersk artikkel på digi.no (krever innlogging)  viser at også Google samler inn data om meg og min digitale bruk – også når karttjenesten ikke er i bruk. Artikkelen hevder at denne innsamlingen og foredlingen av dataene gjør at det er enkelt for dem som får tilgang til dataene å identifisere meg.

Digi-artikkelen baserer seg blant annet på en tysk undersøkelse som forteller at Google Maps er dårligst på følgende fem kriterier: 

  • Informasjon til meg om databehandlingen de foretar
  • I hvilken grad jeg kan nekte dem å samle inn og dele mine brukerdata uten at jeg mister funksjonalitet
  • I hvilken grad mine innstillinger respekteres eller nullstilles ved neste oppdatering
  • Graden av innebygget personvern og nettsikkerhet
  • I hvilken grad tjenesten leveres med konservative personverninnstillinger 

Gir GDPR bedre personvern?

Jeg er blant dem som mener at EU har innkassert en viktig seier i kampen for å ta personvern på alvor når de nå har fått gjennom GDPR. Men vi kan implementere GDPR til krampa tar oss; det gir ikke tilstrekkelig effekt så lenge de store og ledende globale aktørene ikke spiller på lag.

Jeg har gjort som jeg fikk tips om i artikkelen og byttet ut Google Maps-appen på telefonen og skal snart gjøre det på barnas telefoner. Vel vitende om at så lenge vi har andre tjenester fra samme eller tilsvarende leverandører, så har jeg likevel en lang vei å gå.

Noe mer motvilje merker jeg at jeg har til å kaste ut Facebook; jeg har jo ikke noe lyst til å komme hjem fra ferie og ikke vite hva bekjentskapskretsen har holdt på med mens vi har vært borte...

 

Guide til Risikovurdering ebok_CTA

 

Temaer: personvern, IT-sikkerhet


Eivind Moen's photo

Av: Eivind Moen

Eivind er avdelingsleder for enheten som ivaretar prosjektbistand og kundeleveranser, og medlem av ledergruppen i One Voice. Han har sin utdanning fra Luftkrigsskolen, NTNU og Handelshøyskolen BI. Han har jobbet både med krisehåndtering og beredskap, og med prosjekt- og kvalitetsledelse. Eivind har skrevet mye av opplæringsmateriellet i One Voice.

Følg på LinkedIn

Epost

Kommentarer

Søk i bloggen

One Voice AS

One Voice er en teknologibedrift, etablert i 2006, med hovedkontor i Trondheim. Vi leverer programvareløsninger innen blant annet risiko- og sårbarhetsanalyser, beredskapsplanlegging og hendelse- og krisehåndtering. Vårt hovedprodukt CIM® er verdensledende innen krisehåndtering, og omtales som det nasjonale beredskapssystemet.

Besøk onevoice.no

Guide til risikovurdering

Siste innlegg