Derfor skal du vurdere liaison i virksomheten

Av Eivind Moen 17. jul. 2018

Dersom du har vært sentral i å håndtere en krevende eller uønsket hendelse, antar jeg du har kjent på behovet for å være mer koordinert med virksomhetene rundt deg, eller hatt behov for støtte fra noen av dem. I så tilfelle skal du lese videre. Les mer >

Temaer: Krisehåndtering

Eigersund er en foregangskommune for beredskap og krisehåndtering

Av Eivind Moen 24. apr. 2018

Eigersund er en svært flomutsatt kommune som har funnet gode løsninger på hvordan de skal håndtere denne risikoen. Jeg var så heldig å få besøke kommunen nylig og fikk blant annet treffe et svært fremoverlent fagmiljø innen beredskap og krisehåndtering, og jeg fikk se ett av de tiltakene de har fått på plass i etterkant av ekstremværet «Synne».

Les mer >

Temaer: Beredskap, Krisehåndtering, samfunnssikkerhet

Hvem er best på krisehåndtering - det offentlige eller næringslivet?

Av Eskil Leirbekk 3. jan. 2018

For første gang har noen kartlagt hvordan beredskap og krisehåndtering blir prioritert i både offentlig og privat sektor. Krisestyringsundersøkelsen 2017 er et dansk pionerarbeid som gir god innsikt i hvordan det jobbes med dette fagfeltet i Danmark. Vi har lest rapporten fra undersøkelsen og mener den i stor grad er relevant for norske forhold også.

Les mer >

Temaer: Beredskap, Krisehåndtering

Slik beskytter du personopplysninger under en krise

Av Gullik Gundersen 31. okt. 2017

Er det forskjell på hvordan vi håndterer personopplysninger i daglig drift og under en krise? Lovens klare svar på dette spørsmålet er, nei. Vi er ikke unntatt personopplysningsloven selv om vi rammes av en uforutsett hendelse. Allikevel syndes det antageligvis grovt i norske virksomheter på dette området.

Les mer >

Temaer: Krisehåndtering, personvern

Hva jeg lærte om sikkerhet, beredskap og krisehåndtering på min tur over Grønland.

Av Halvor Marius Hagen 25. okt. 2017

I april i år ledet jeg en gruppe over innlandsisen på Grønland. Før avreise skrev jeg et innlegg her på beredskapsbloggen, der jeg sammenlignet forarbeidet før en slik ekspedisjon med rutiner vi kan finne i risikoeksponert virksomhet.

Men hva nå, trygt hjemme i Norge, noen kilo lettere, mange opplevelser rikere? Hever vi glasset, krysser av i boka for gjennomført og beveger oss mot nye mål? For gjestene er kanskje svaret ja, for meg som ansvarlig guide, er svaret nei.

Les mer >

Temaer: Beredskap, Krisehåndtering, Evaluering

Krisehåndtering: Hva skjer etter at du har erkjent krisen?

Av Hein Gabrielsen 26. sep. 2017

I forrige artikkel i serien tok jeg for meg den initiale delen av krisehåndteringen. Nå skal vi se på hva som kjennetegner arbeidsfasen. Førstemøtet er altså avviklet, og man har en plan, konkrete fokusområder og arbeidinstrukser. Førstemøtet har fastsatt hvilke tiltak som er nødvendige for å få kontroll på den aktuelle hendelsen.

Les mer >

Temaer: Krisehåndtering

Initial krisehåndtering: Hvordan vet vi at vi står overfor en krise?

Av Hein Gabrielsen 12. sep. 2017

En alvorlig og utvetydig truende hendelse er lett å oppdage. Alle kan skjønne konsekvensene av en eksplosjon, brann, naturkatastrofe eller kidnapping. Det er de vage hendelsene, den stille evolusjonen fra et lite avvik, eller en gryende oppfatning utenfor organisasjonen om at noe er galt, som utfordrer vår evne til å erkjenne at vi har med en krise å gjøre.

Les mer >

Temaer: Krisehåndtering

Dette må du vite om krisehåndtering

Av Jan Terje Sæterbø 7. sep. 2017

Det eneste vi kan si med sikkerhet er at når en krise oppstår, blir ingenting slik du er vant til. Du vil stå overfor andre utfordringer enn du normalt gjør, og begrenset tilgang på informasjon gjør at du må ta beslutninger på manglende grunnlag. Du kan skaffe deg både mer informasjon og bedre tid. Det er i hvert fall effekten av å ha forberedt seg på at noe kan gå galt. I denne artikkelen vil vi gi deg en oversikt over de mest sentrale begrepene og metodikken for krisehåndtering.

Les mer >

Temaer: Krisehåndtering

Sjef både i gode og onde dager?

Av Kristian Pettersen 25. jul. 2017

Den ultimate testen for en toppleder er å lose bedriften gjennom en krise. Spørsmålet er om kapteinen skal stå til rors, eller om han i det hele tatt skal være på brua når det stormer som verst.

Les mer >

Temaer: Ledelse, Krisehåndtering

Trenger du å kommunisere på vegne av bedriften i ferien?

Av Yngve Resell Mo 27. jun. 2017

Jeg vil påstå at en god kommunikasjonsavdeling håndterer de fleste uønskede hendelser før de får utvikle seg til et problem for virksomheten. Det som kunne blitt en krise for produksjon, salg eller omdømme, kveles lenge før det får utvikle seg til en. Problemet er at de uønskede hendelsene ikke er pålagt minimum tre ukers ferie i sommermånedene.

Les mer >

Temaer: Krisehåndtering, Media og Krisekommunikasjon

New Call-to-action

Søk i bloggen

One Voice AS

One Voice er en teknologibedrift, etablert i 2006, med hovedkontor i Trondheim. Vi leverer programvareløsninger innen blant annet risiko- og sårbarhetsanalyser, beredskapsplanlegging og hendelse- og krisehåndtering. Vårt hovedprodukt CIM® er verdensledende innen krisehåndtering, og omtales som det nasjonale beredskapssystemet.

Besøk onevoice.no

Siste innlegg