Krisehåndtering: Hva skjer etter at du har erkjent krisen?

Av Hein Gabrielsen 26. sep. 2017

I forrige artikkel i serien tok jeg for meg den initiale delen av krisehåndteringen. Nå skal vi se på hva som kjennetegner arbeidsfasen. Førstemøtet er altså avviklet, og man har en plan, konkrete fokusområder og arbeidinstrukser. Førstemøtet har fastsatt hvilke tiltak som er nødvendige for å få kontroll på den aktuelle hendelsen.

Les mer >

Temaer: Krisehåndtering

Initial krisehåndtering: Hvordan vet vi at vi står overfor en krise?

Av Hein Gabrielsen 12. sep. 2017

En alvorlig og utvetydig truende hendelse er lett å oppdage. Alle kan skjønne konsekvensene av en eksplosjon, brann, naturkatastrofe eller kidnapping. Det er de vage hendelsene, den stille evolusjonen fra et lite avvik, eller en gryende oppfatning utenfor organisasjonen om at noe er galt, som utfordrer vår evne til å erkjenne at vi har med en krise å gjøre.

Les mer >

Temaer: Krisehåndtering

Dette må du vite om krisehåndtering

Av Jan Terje Sæterbø 7. sep. 2017

Det eneste vi kan si med sikkerhet er at når en krise oppstår, blir ingenting slik du er vant til. Du vil stå overfor andre utfordringer enn du normalt gjør, og begrenset tilgang på informasjon gjør at du må ta beslutninger på manglende grunnlag. Du kan skaffe deg både mer informasjon og bedre tid. Det er i hvert fall effekten av å ha forberedt seg på at noe kan gå galt. I denne artikkelen vil vi gi deg en oversikt over de mest sentrale begrepene og metodikken for krisehåndtering.

Les mer >

Temaer: Krisehåndtering

Sjef både i gode og onde dager?

Av Kristian Pettersen 25. jul. 2017

Den ultimate testen for en toppleder er å lose bedriften gjennom en krise. Spørsmålet er om kapteinen skal stå til rors, eller om han i det hele tatt skal være på brua når det stormer som verst.

Les mer >

Temaer: Ledelse, Krisehåndtering

Trenger du å kommunisere på vegne av bedriften i ferien?

Av Yngve Resell Mo 27. jun. 2017

Jeg vil påstå at en god kommunikasjonsavdeling håndterer de fleste uønskede hendelser før de får utvikle seg til et problem for virksomheten. Det som kunne blitt en krise for produksjon, salg eller omdømme, kveles lenge før det får utvikle seg til en. Problemet er at de uønskede hendelsene ikke er pålagt minimum tre ukers ferie i sommermånedene.

Les mer >

Temaer: Krisehåndtering, Media og Krisekommunikasjon

Vet du forskjellen på en uønsket hendelse og en krise? [Infografikk]

Av Eivind Moen 13. jun. 2017

Når du er bevisst forskjellene mellom en uønsket hendelse og en krise kan du enklere håndtere begge på riktig vis.

Les mer >

Temaer: Beredskap, Krisehåndtering

Krisehåndtering: Full kontroll på kortest mulig tid

Av Morgan Grindheim 19. apr. 2017

Krisehåndteringsteorien lærer oss at det er knapt med informasjon tilgjengelig den første tiden etter at en hendelse har oppstått. Det behøver ikke være slik - du kan gjøre noe med det.

Les mer >

Temaer: Krisehåndtering

Hemmer virksomheten din en effektiv krisehåndtering?

Av Eskil Leirbekk 28. mar. 2017

Det behøver ikke være noen motsetning mellom effektiv kriseledelse og produksjon. Faktisk er det slik at de to områdene kan ha gjensidig utbytte av hverandre, og en funksjonell kriseledelse er avhengig av de samme rammene som den daglige driften.

Les mer >

Temaer: Ledelse, Krisehåndtering

Jeg ble utsatt for svindel – og forsøkte å svindle meg selv

Av Frode Lien Otnes 23. feb. 2017

Torsdag 16.2 kl 11:00 skjedde det – det var min tur. CEO-svindel på gang.

Jeg satt i ro og mak og gledet med til å suge inn det aller siste om digital markedsføring, kundedrevet innovasjon og utvikling i det digitale rom. Jeg var klar for mer kunnskap om den digitale hverdagen i det telefonen ringte. Jeg ønsker ikke avbrudd nå – midt i alenetiden. Kort tid etter kommer en SMS fra vår kriseleder.

Hva er denne typen svindel egentlig, hvordan går bedragerne fram, og hvor lett er det å bli lurt?

Les mer >

Temaer: Beredskap, Risiko, Krisehåndtering

Har du det som skal til for å håndtere en uærlig medarbeider?

Av Nina Tranø 24. jan. 2017

Har du noen gang opplevd at hverdagen på arbeidsplassen har vært forpestet av mistanker, usikkerhet, beskyldninger og vantro fordi dere alle vet at blant dere har dere en uærlig kollega? De færreste har heldigvis det. Jeg opplevde nettopp dette da en kollega ble beskyldt, og til slutt dømt, for tyverier og underslag. Jeg opplevde også hvordan ledelsens mangelfulle håndtering gjorde vondt verre.

Les mer >

Temaer: Ledelse, Krisehåndtering, Personell og pårørende

New Call-to-action

Søk i bloggen

One Voice AS

One Voice er en teknologibedrift, etablert i 2006, med hovedkontor i Trondheim. Vi leverer programvareløsninger innen blant annet risiko- og sårbarhetsanalyser, beredskapsplanlegging og hendelse- og krisehåndtering. Vårt hovedprodukt CIM® er verdensledende innen krisehåndtering, og omtales som det nasjonale beredskapssystemet.

Besøk onevoice.no