Kampen om beslutningene: Hvilken spesialist får best gjennomslag hos ledelsen?

Av Frode Lien Otnes 15. aug. 2017

Det mangler ikke på godt faglig forankrede analyser og dyktige medarbeidere i Norge. På hver vår tue sitter vi – fagnerder med hvert vårt spesialfelt og hver vår terminologi. Hver for oss kjemper vi en håpløs kamp mot hverandre for å få gjennomslag for det vi brenner for. Mange av oss glemmer helt at du som leder da må forholde deg til, og sammenligne, analyser og tallmateriale som om det var epler, pærer og bananer. Velg det eller den du liker best!

Les mer >

Temaer: Ledelse

Beredskap og sikkerhet som konkurransefortrinn

Av Frode Lien Otnes 9. aug. 2017

De fleste lederne som tar jobben med å analysere risiko, ser utelukkende på hva som kan ramme bedriften de leder. Beredskapsbygging blir dermed en defensivt orientert aktivitet. Hvis du ikke bare ser på trusler mot egen virksomhet kan beredskapsarbeid være en offensiv satsing som gir markedsmuligheter.

Les mer >

Temaer: Ledelse

Sjef både i gode og onde dager?

Av Kristian Pettersen 25. jul. 2017

Den ultimate testen for en toppleder er å lose bedriften gjennom en krise. Spørsmålet er om kapteinen skal stå til rors, eller om han i det hele tatt skal være på brua når det stormer som verst.

Les mer >

Temaer: Ledelse, Krisehåndtering

Har du en sikkerhetsleder, eller bare et sikkerhetsalibi?

Av Nina Tranø 6. jun. 2017

Sikkerhetsleder er en rolle som er lite beskrevet i norske lovverk. Den er gjerne stemoderlig behandlet i norske virksomheter, og vi ser ofte at rollen etableres kun fordi virksomheten må fylle et spesifikt krav – som Sikkerhetslovens krav til sikkerhetsorganisasjon. Det ser bra ut på papiret, men uten avklart ansvar, klar myndighet og tilhørighet på ledelsesnivå, har du skaffet deg en papirtiger til å ta ansvaret for virksomhetens sikkerhet. 

Les mer >

Temaer: Ledelse, Kvalitet og sikkerhet

Ledere på tur uten beredskap

Av Yngve Resell Mo 23. mai. 2017

I april i år dro en topptung delegasjon, med statsministeren og flere regjeringsmedlemmer i spissen, til Kina for å markere en ny start i det bilaterale forholdet. I dag gjengir vi en kronikk som tar for seg de sikkerhetsmessige utfordringene for nærligslivsdelen av denne delegasjonen. 

Les mer >

Temaer: Beredskap, Risiko, Ledelse

Hemmer virksomheten din en effektiv krisehåndtering?

Av Eskil Leirbekk 28. mar. 2017

Det behøver ikke være noen motsetning mellom effektiv kriseledelse og produksjon. Faktisk er det slik at de to områdene kan ha gjensidig utbytte av hverandre, og en funksjonell kriseledelse er avhengig av de samme rammene som den daglige driften.

Les mer >

Temaer: Ledelse, Krisehåndtering

12 utsagn du helst ikke bør høre fra sikkerhetssjefen i virksomheten

Av Yngve Dyrøy 28. feb. 2017

Flere av oss har stiftet bekjentskap med ham. Det er nemlig alltid en mann. En godt voksen utgave, gjerne med politi- eller forsvarsbakgrunn. En selvsikker besserwisseren som omgir seg med ekskluderende fagtermer og hegner om sitt eget arbeide og sin egen posisjon. Hans mangel på oppdatert kunnskap overgås kun av hans skråsikre framtreden. Her er utsagnene som tyder på at sikkerheten i virksomheten ikke er som den burde være.

Les mer >

Temaer: Ledelse, Kvalitet og sikkerhet

Hvordan følger du opp dine ansatte etter uønskede hendelser?

Av Eivind Moen 7. feb. 2017

Jeg var tidligere yrkesoffiser i Forsvaret. En av mine oppgaver var å gi både soldater og befal gode forutsetninger for å ta vare på hverandre. Spesielt når kolleger kom hjem fra et krevende oppdrag med høy belastning. Alle i gruppen hadde oppgaver knyttet til dette, men ansvaret var mitt siden jeg var gruppas leder.

Oppgaver kan delegeres - det kan ikke ansvaret. Man kan ikke frasi seg eller undergrave ansvaret ved å tildele oppgaver til medarbeiderne. Ledelse innebærer å ha ansvar og ta ansvar. Et viktig prinsipp, etter min mening.

Les mer >

Temaer: Ledelse, Personell og pårørende

Fra lite munnsår til alvorlig krise

Av Eivind Moen 31. jan. 2017

 Hva forårsaker uønskede hendelser og, i verste fall, alvorlige kriser? Starter enhver krise med at noe stort og omfattende inntreffer, eller kan det starte i det små og deretter - nærmest krypende - komme ut av kontroll? Og kanskje viktigst av alt: Kan man unngå at et lite avvik eskalerer og blir en alvorlig krise? 

Les mer >

Temaer: Ledelse, Avvikshåndtering

Har du det som skal til for å håndtere en uærlig medarbeider?

Av Nina Tranø 24. jan. 2017

Har du noen gang opplevd at hverdagen på arbeidsplassen har vært forpestet av mistanker, usikkerhet, beskyldninger og vantro fordi dere alle vet at blant dere har dere en uærlig kollega? De færreste har heldigvis det. Jeg opplevde nettopp dette da en kollega ble beskyldt, og til slutt dømt, for tyverier og underslag. Jeg opplevde også hvordan ledelsens mangelfulle håndtering gjorde vondt verre.

Les mer >

Temaer: Ledelse, Krisehåndtering, Personell og pårørende

New Call-to-action

Søk i bloggen

One Voice AS

One Voice er en teknologibedrift, etablert i 2006, med hovedkontor i Trondheim. Vi leverer programvareløsninger innen blant annet risiko- og sårbarhetsanalyser, beredskapsplanlegging og hendelse- og krisehåndtering. Vårt hovedprodukt CIM® er verdensledende innen krisehåndtering, og omtales som det nasjonale beredskapssystemet.

Besøk onevoice.no